mandag 5. oktober 2015

En Fantastisk Høst helg

For en helg det har vært, strålende sol og greie temperaturer.
Vi har vært på hytta i Trysil i helgen og gått 2 fine fjellturer der. Her kommer litt om turene våre fra helgen.

Lørdag

På lørdag startet dagen med blå himmel nesten ikke vind og 10 grader.
Vi hadde lagt en plan på fredagskvelden om en tur opp på toppen av Trysilfjellet 1132 m.o.h.
Så vi spiste en tidlig frokost på hytta før vi kjørte bilen bort på skihytta der dagens tur skulle starte,
solen varmet god og vi var klare for en dag på fjellet. Turen starter ganske bratt opp ski bakken ved
skihytta, stien går ganske rett opp bakken men svinger litt ettervært.
Det flater litt ut når man kommer opp den første bakken, det gikk veldig fint å gå og begge barna var ved godt mot på vei oppover, det hjalp også at vi kunne "ta på månen" på veien oppover.
Dette er en av de vanligste turene å gå i trysil så det var mye folk i stien oppover.
Siste del opp til toppen blir det litt brattere igjen og det litt klyving på store steiner. Max fikser dette terrenget fint mens Mia sliter litt mere der det er mye store steiner, så hu går mest å holder en voksen i handen. På Toppen blåste det litt surt så vi tokk noen bilder før vi begynte å gå ned igjen, planen for turen var å gå litt ned for å spise lunsj før vi skulle gå opp på Bygderkanken.
Så vi gikk ned til toppen av heisen st. olav og følgte stien nedover bakken til vi fant et passende sted å slå leir for lunsj. Der fyrte vi primusen og varmet en pasta rett og stekte noen pannekaker.
Etter ca. 1 times pause så gikk vi videre ned til St. Olavstjønna, barn digger jo vann så her lekte vi litt før vi gikk videre. Når vi skulle begynne å gå opp igjen begynte Mia å bli sliten så vi bestemte oss for at Evelina skulle begynne å gå rett ned til bilen ved skihytta mens jeg og Max skulle gå på toppen.
Det er ganske liten stigning og vi gikk opp på ca. 10 min. Vi gikk så ut på Utsiktspunktet som er her og så utover Trysil. Da Så vi at Stolheisen gikk og Max fikk lyst til å ta den ned til Turistsenteret, så vi sklei og rulla ned bakken til toppen av heisen dette var super morsom og veldig bratt.
Så tokk vi heisen ned der Mia og Evelina ventet på oss.
En Super dag på fjellet og en veldig fin tur.

Kart over ruta vi gikk

Max i heisen på vei ned

Solnedgangen fra hytta på Lørdag

Søndag

På Søndag våknet vi opp til tåke, men vi tenkte at den lå litt nede i dalen
og at det kanskje er fint oppe på fjellet. Så vi pakket utstyret og dro av gårde etter frokost.
Turen var planlagt å gå fra Fageråsen og opp til skurufjellet. en tur vi gikk for noen uker siden og som jeg synes er en av de finere turene å gå i Trysil.
Når vi kom opp på Fageråsen så var det som tenkt Sol og fint, Tåka lå nede i dalen så det var ganske kult og se utover. Turen opp her går slakt og fint oppover hele veien, når vi nærmet oss toppen ville Max klatre litt i fjellet så gikk av stien og klatret oss litt oppover til vi kom på toppen.
Derfra gikk vi videre ned til Skurufjellstjønna der vi tokk Lunsj, på veien ned hit er det Mange store steiner og grotter Max og Mia digger å leke i det er morsomt.
Her spiste vi en god lunsj, og slappet av en times tid før vi gikk tilbake til fageråsen. fin tur på fin sti og bra vær. en kanon tur.

Kart

Skurufelltjønna

vann

Sverd på tur

Dette var en fantastisk helg i fantastiske Trysil..

På tur med barn i Trysil